3. januar 2008

Læseåret 2007

Her er lige en oversigt over de bøger jeg har læst i 2007:

Katrine Buchhave Andersen - Eva
Melissa Bank - Wonder Spot
John D. Barrow - Constants of Nature
Jonas T. Bengtsson - Submarino
Jesper Bernt og Jeff Matthews - Westend
Mikkel Birkegaard - Libri di Luca
Kim Blæsbjerg - Rådhusklatreren
Mette Bom og Shabana Motlani - Pakidanerdialogerne
Mads Brenøe - Folk
Niels Brunse - Ramoth-Bezer
Pearl S. Buck - Dagen er ung
Roald Dahl - Kiss, kiss
Don DeLillo - Falling Man
Dave Eggers - Et hjertegribende værk af overvældende genialitet
Inge Eriksen - En kvinde med hat
Jasper Fforde - The Eyre Affair
Nick Flynn - Endnu en lortenat i en røvsyg by
Jonathan Franzen - Korrektioner
Thue Friislund - Forsvindingsnummer
Simon Fruelund - Borgerligt tusmørke
Anna Gavalda - Bare sammen
Anna Gavalda - Jeg har elsket
Al Gore - En ubekvem sandhed
Günter Grass - Når løget skrælles
Jan Guillou - Riget ved vejens ende
Jan Guillou - Tempelridderen
Jan Guillou - Vejen til Jerusalem
Martina Haag - Vidunderlig og elsket af alle (og på jobbet går det også rigtig godt)
Mark Haddon - A Spot of Bother
Mark Haddon - Den mystiske sag om hunden i natten
Bent Haller - Den ottende bonde
Nick Hornby - Langt nede
Kazuo Ishiguro - Koncerten
Carsten Jensen - Vi, de druknede
Peder Frederik Jensen - Her står du
Erling Jepsen - Frygtelig lykkelig
Etgar Keret - 8 % af ingenting
Stephen King - Boo'ya Moon: Liseys historie
Anna Kløvedal - Bangebuks
Dennis Gade Kofod - Nexø Trawl
Marina Lewycka - En kort gennemgang af traktorens historie på ukrainsk
Søren Lind - Høns i pluralis og på flugt
Erlend Loe - Doppler
Erlend Loe - Kvinden flytter ind
Erlend Loe - Naiv.Super
Erlend Loe - Volvo lastvagnar
Yann Martel - Pi's liv
Nick McDonell - Den tredje bror
Pascal Mercier - Nattog til Lissabon
Ib Michael - Blå bror
Ib Michael - Sorte huller
David Mitchell - Black Swan Green
Torben Munksgaard - Retrograd
Haruki Murakami - Dans, dans, dans
Haruki Murakami - En vild fårejagt
Haruki Murakami - Norwegian Wood
Haruki Murakami - Sputnik min elskede
Haruki Murakami - Sønden for grænsen og vesten for solen
Henriette E. Møller - Jelne
Christian Mørk - De ti herskere
Fiona Neill - En utjekket mors hemmelige liv
Tor Nørretranders - Civilisation 2.0
Anne B. Ragde - Berlinerpoplerne
Anne B. Ragde - Eremitkrebsene
Gorm Henrik Rasmussen - Vi ses i Pusher Street
Jørn Riel - En antikvarboghandlers erindringer
Salman Rushdie - Klovnen Shalimar
Jens Michael Schau - Almindelige mennesker
Aase Schmidt - De fritstillede
Renée Toft Simonsen - Tirsdag formiddag
Curtis Sittenfeld - Klasse
Leonora Christina Skov - Champagnepigen
Zadie Smith - Hvide tænder
Zadie Smith - Om skønhed
Jan Sonnergaard - Radiator trilogien
Spacemermaid - 1001 tårs tøsetanker
Nicholas Stern - The Economics of Climate Change (The Stern Review)
Anders Søgaard - Fodnoter til en ung mands indre husholdning
Jens Smærup Sørensen - Mærkedage
Tom Wolfe - Jeg er Charlotte Simmons
Banana Yoshimoto - Kitchen
Markus Zusak - Bogtyven
Kim Fupz Aakeson - Kommando Villavej

Det er blevet til 83 i alt, hvilket jeg egentlig synes er en ganske udmærket læsemængde taget i betragtning af, at der er studie, familie og venner, som skal passes. Og så er der også en tidsrøver af de helt store i computerspillet World of Warcraft, som også har min interesse :o)

Årets fem helt store læseoplevelser har været Vi, de druknede af Carsten Jensen, Jelne af Henriette E. Møller, The Eyre Affair af Jasper Fforde, Klovnen Shalimar af Salman Rushdie og Den ottende bonde af Bent Haller, men flere andre af årets læste bøger har bestemt også gjort indtryk.

9 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg er godt nok imponeret, sikke en liste! God fornøjelse i det kommende år :)

Anonym sagde ...

Jeg bliver nærmest forpustet ;)

Anonym sagde ...

Du ved vel ikke tilfældigvis om The Eyre Affair kan købes i en eller anden fysisk boghandel?
For så kunne jeg jo lige befamle den lidt før jeg køber den :)

Rimkogeren sagde ...

du er da noget af en bogholder,
og har fortjent den store bogorden
eller i det mindste modtage bogstøtte
til et ugentligt besøg på en bogcafe,
med ret til en gratis bogstaveret
efter eget bogvalg!

Nu vil jeg bogliste videre - godt nytår.

Mia sagde ...

Stine - Tak skal du have :o) Jeg glæder mig allerede til en masse gode læseoplevelser i 2008

Lene - Det er der nu ingen grund til ;o)

Mumrikken - Jeg ved desværre ikke lige hvilken fysisk boghandel du kan få fat i The Eyre Affair i. Jeg lånte min på biblioteket, men vil gerne selv eje den. Her i byen er der bare ikke et særligt godt udvalg i boghandlerne, men jeg vil tro det sagtens kan være muligt at finde den i boghandel i hovedstaden. Det afhænger jo også lidt af hvor du bor

Rimkogeren - Du er da godt nok hård til det der med rim :o) Godt nytår til dig også.

Nille sagde ...

Virkelig imponeret!!!! Jeg kan vist lige snige mig op på en 50 stykker... og det synes jeg er ganske pænt :-(

Tak for den flotte liste med mange gode idéer!

God læselyst i 2008!

Mia sagde ...

Nille - 50 er da også en god sjat at have læst synes jeg.
Jeg kom til at tænke på at jeg i snit kun har taget lidt over 4 dage pr. bog. Det synes jeg faktisk er lidt skræmmende.

Det var så lidt med listen - jeg nød faktisk lige at lave den og selv få en oversigt over det jeg havde læst. Og så er den nem lige at gå tilbage til en dag hvis man skal bruge en af omtalerne.

God læselyst til dig også i 2008 :o)

Anonym sagde ...

Kors i skuret: hvor er det imponerende og hvor er du sej. Jeg kom kun op på 60 bøger i 2007.

Mia sagde ...

Jens - Tak, det var sødt sagt. Men jeg synes nu også 60 er flot :o)