27. november 2007

Roald Dahl - Kiss, kiss

Jeg havde oprindeligt planlagt at læse den samlede udgave af Roald Dahls noveller, The Collected Short Stories of Roald Dahl, men jeg har en masse andre bøger, der trækker i mig, så nu har jeg valgt kun at læse første del af hans noveller, som er samlet i Kiss, kiss. Desuden gik jeg lidt død i Over to you, som er den anden novellesamling, der er medtaget, men jeg tror klart jeg genoptager denne en anden gang når tiden er der til det.

Det er nogle ret uhyggelige noveller, som Roald Dahl har skrevet. Der er blandt andet William and Mary som handler om Landy, der vil holde Williams hjerne i live, når han først er død, men William har sat projektet i gang uden Marys tilladelse og det er først en uge efter hans død, at hun får vished om det i et brev William har skrevet til hende. Projektet med at holde hjernen i live lykkedes for Landy, men det ender med, at Mary gerne vil have hjernen med hjem, sådan så hun stadigvæk føler William er hos hende.

En anden historie, Royal Jelly, handler om Albert og Mabel Taylor, der har en næsten nyfødt baby, som ikke vil spise. Albert er biavler og går meget op i bier, og han læser en dag i et blad om bier, at bidronninger udelukkende fodres med Royal Jelly i deres opvækst, mens arbejdsbierne kun får det de første par dage. Til gengæld medfører det her Royal Jelly, at bierne fordobler deres vægt mange gange i løbet af en måned, og det er her han bliver inspireret til at tilsætte lidt Royal Jelly til babyens mælk, så den kan vokse sig større. Det lykkedes, at få babyen til at spise meget mere end tidligere, men til gengæld så begynder babyen hurtigt at udvikle bi lignende træk.

Det er nogle vilde, og ret fantastiske historier Roald Dahl har fået brygget sammen, men der er også en vis uhygge over dem alle. Jeg nød at læse hver og en af dem, og hver i sær har de deres mærkelige moment at byde på. Novellesamlingen Kiss, kiss er bestemt anbefalelsesværdig.

Ingen kommentarer: