27. oktober 2007

Pascal Mercier - Nattog til Lissabon

Jeg har sagt det før, men siger det gerne igen: Bøger med åbne slutninger er bare ikke noget jeg sætter pris på. Og en åben slutning det er, hvad Nattog til Lissabon har.
Bogen er blevet rost mange steder, men jeg er ikke enige med anmelderne. Egentlig vil jeg slet ikke anbefale Nattog til Lissabon, da der er for mange løse ender, og bogen strækker sig i mange forskellige retninger uden, at der nogensinde kommer en sammenfatning af det hele.

Pascal Mercier er et pseudonym for filosofiprofessoren Peter Bieri, og bogen har også filosofiske og tankemæssige aspekter i sig.

Nattog til Lissabon handler om gymnasielæreren Raimond Gregorius, der bor i Bern. En dag bryder han overraskende ud af sit velordnede og rutineprægede liv, ved at forlade sit liv midt i en undervisningstime, fordi han har mødt en portugisisk kvinde i byen på vej til arbejde. Gregorius køber en togbillet til nattoget til Lissabon for at finde den kvinde, som han mødte i Bern ved en tilfældighed. Det er i hvert fald, hvad han fortæller sig selv, at han vil i Lissabon. Med i bagagen i toget har han en bog af den portugisiske forfatter og læge, Amadeu de Prado. Gregorius bliver helt indfanget af det han læser i Prados bog og han må bare vide alt om den afdøde forfatter. I Lissabon opsøger han alle de mennesker, som har været en del af Prados liv, og efterhånden som bogen skrider fremad får vi flere og flere facetter at vide om Amadeu de Prados liv.
Sideløbende med Gregorius' detektiviske turné rundt i Lissabon og omegn, følger vi hans læsning af Prados bog, Ordenes guldsmed, så her er nærmest tale om en bog i bogen. Ordenes guldsmed består af nogle delvist biografiske og filosofiske betragtninger om ens egen selvopfattelse, om det at kende et andet menneske, og forstå et andet menneskes liv.

Sammenhængen i bogen lader ret meget tilbage at ønske, og jeg synes bogen strækker sig i for mange forskellige retninger i løbet af bogen, hvor det er svært at se sammenhængen til de andre ting i romanen, og der står mange åbne spørgsmål tilbage efter læsningen.
Nattog til Lissabon fik aldrig rigtig indfanget mig, og det har været lidt af en kamp at nå til vejs ende i de 478 sider. Det lykkedes dog til sidst, og det er jeg egentligt alt i alt glad for sådan så jeg fik slutningen med når nu jeg havde læst en hel del af bogen. Slutningen er dog for åben efter min smag, men man kan jo ikke være lige heldig hver gang.
Alt i alt er Nattog til Lissabon ikke en bog jeg vil anbefale.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det var dog en imponerende masse bøger du får læst!

Smag og behag er som bekendt forskellig. Du melder klart ud, at du ikke bryder dig om bogen. Men din anmeldelse er meget god og grundig, og det giver mig mulighed for at danne mig mit eget indtryk. Det sjove er, at efter jeg har læst din anmeldelse, glæder jeg mig endnu mere til at læse den. Jeg tror det er en bog som jeg vil blive ret vild med.
Mvh Jens.

Mia sagde ...

Jens - Jeg er en hurtiglæser, og så er det også alle de bøger, hver og en, som jeg læser, der bliver omtalt her på bloggen. Generelt så læser jeg i stedet for at se fjernsyn.

Fedt at høre, at anmeldelsen alligevel er brugbar selvom jeg ikke synes bogen var specielt god. Jeg prøver også at være nuanceret og få lavet en "objektiv" anmeldelse for så bagefter at give udtryk for min egen mening omkring bogen. Men godt du ikke blev skræmt væk når nu Nattog til Lissabon lyder som lige noget for dig :o)

Og tak for rosen :o)

Anonym sagde ...

Hej Mia

Jeg vil blot lige tippe dig om at endnu en anmeldelse af Nattog til Lissabon kan læses her: Nattog til Lissabon

Med venlig hilsen
Henrik
www.portugalnyt.dk