9. juni 2007

Mette Bom og Shabana Motlani - Pakidanerdialogerne

Bogen handler om danske Mette Bom, og den pakistansk-amerikanske Shabana Motlani, som bor dør om dør i Klerkegade i København. Mette fortæller om sit liv og sine oplevelser i første del af bogen, mens Shabana fortæller om sit liv og sine oplevelser i anden del af bogen. Iblandet de to kvinders forskellige historier er der nogle diskussionsemner, som de har haft i tiden, hvor deres venskab har udviklet sig. I tredje, og sidste del, af bogen får de to kvinder skrevet deres meninger om 11. september 2001, og Muhammed tegningerne.
Både Mette og Shabana beskriver, hvordan de har undret sig over hinandens kulturer og vaner, og de får diskuteret alle de gængse fordomme om muslimer og indvandrere, som mange har her i Danmark. Det er spændende, at få synspunkterne fra to forskellige vinkler, og for nogle tror jeg godt, at bogen kan være en øjenåbner.

Bogen er primært en debatbog med dialoger om forskellige aktuelle emner, og forskellige oplevelser som de to kvinder har haft sammen, bl.a. dengang Mette inviterede til halaljulefrokost, og dengang Shabana for vild på Amager, og bare gerne ville hjem til USA.

Bogen var ganske udmærket, men jeg havde heller ikke de store forventninger til den. Jeg tog den primært med fra biblioteket fordi den lige stod der på hylden foran mig, og fordi jeg havde set noget om den på http://www.pakidanerdialogerne.dk/

Ingen kommentarer: