4. marts 2007

Jan Guillou - Riget ved vejens ende

Jeg har netop færdiggjort sidste del af trilogien om Arn, og umiddelbart synes jeg, at denne også var den mest spændende.
Jeg har brugt det meste af søndagen på at læse for jeg måtte bare lige læse en side mere hele tiden for at se, hvad der skete.
Arn vender hjem fra det hellige land og med sig har han en masse viden og indvandrere fra det hellige land, som bidrager med en masse ny lærdom til folket i nord. Da Arn vender hjem er hans plan, at han vil i brudeseng med Cecilia nu, hvor de begge har udstået deres 20 års straf. Problemet er bare, at der er andre i æten, som vil det anderledes. Arn starter ud med at ændre en masse ting på Arnäs og desuden starter han opførelsen af en kæmpe mur udenom Arnäs, så denne kan blive en borg. Alle kærlighedsproblemerne bliver dog løst, så Arn og Cecilia ender ud med at få hinanden, og nu kan opbygningen af deres fælles hjem Forsvik begynde. Vi følger bogen igennem opbygningen af Forsvik og alle de "kampe" som udspiller sig æterne imellem i landet, hvilket til sidst fører til, at danskerne erobrer landet for at få magten...

Alt i alt er trilogien om Arn anbefalelsesværdig, men jeg tror ikke det er en trilogi jeg kommer til at genlæse siden hen.

Ingen kommentarer: