5. maj 2007

Tom Wolfe - Jeg er Charlotte Simmons

Her er tale om en murstensroman af de store. Hele 723 sider lang er historien om Charlotte Simmons og hendes liv på det meget prestigefyldte universitet Dupont. Charlotte er fra den lille by Sparta i North Carolinas bjerge. Hun er den superkloge elev på den lokale high school og et stipendium giver Charlotte muligheden for at læse videre på Dupont.
Charlotte tager forventningsfuldt af sted til Dupont, men virkeligheden på universitetet viser sig at være noget anderledes end den var på Alleghany High. De studerende sætter fester, stoffer, sport og sex en del højere end selve undervisningen og det at opnå gode karakterer, og denne mentalitet er noget anderledes end Charlotte er vant til fra den beskyttede tilværelse i North Carolinas bjerge. Charlotte må gang på gang overveje om hun er villig til at gå på kompromis med sig selv og de værdier hun har medbragt hjemmefra, men samtidig kommer hun også stærkere ud af situationerne.

Jeg er Charlotte Simmons er ikke en enestående roman idet den bygger over en skabelon som er set før, bl.a. minder den om Curtis Sittenfelds roman, Klasse, som tidligere er omtalt her på bloggen. Vi følger faglig stærk, og pligtopfyldende pige, som ankommer til en ny skole, hvor virkeligheden viser sig at være meget anderledes end troet. Herefter må pigen gøre sig sine egne erfaringer med den nye verden og prøve at komme igennem det hele med værdigheden i behold.

Tom Wolfes roman om Charlotte Simmons kunne godt have været op til et par hundrede sider kortere, men jeg slugte den nu alligevel, som den bogorm jeg er ;o) Nogle gange går der lidt for meget forklaring i fortællingen, og det er som om Wolfe virkelig prøver at redegøre for og forstå, hvordan det er ungdommen snakker og opfører sig i dag. Det fungerer bare ikke rigtig, at han forklarer det midt inde i fortællingen. Desuden er der visse steder nogle lange passager om faglige ting, som jeg ikke rigtig synes passer ind i selve romanen og formålet med denne.

Overordnet set er Jeg er Charlotte Simmons en god bog, og jeg har bestemt ikke fortrudt at jeg læste den. Konceptet er dog set før, og der er enkelte svaghedstegn ved bogen, men det er ikke noget der for mig ødelægger det overordnede billede af romanen.

Ingen kommentarer: