24. april 2007

Haruki Murakami - Dans dans dans

Dans dans dans er en fortsættelse af En vild fårejagt. Og hvilken fortsættelse. Dans dans dans er mindst lige så god som forgængeren, og alligevel er den ret anderledes. Bogen handler stadigvæk om får, men de har ikke en nær så central rolle som i den første bog. Desuden så er det overordnede budskab i historien, at fortælleren søger efter en dybere mening med livet.

Fortælleren, som også var hovedperson i En vild fårejagt, er på udkig efter den kvinde, som forsvandt i slutningen af den første bog. Jagten på hende fører ham tilbage til Hotel Delfin, som også var med i den første bog. Der er derimod sket den ændring med hotellet, at det gamle er revet ned, og nu ligger der i stedet et stort internationalt luksushotel, som efter fortællerens mening slet ikke har den samme atmosfære som det gamle Hotel Delfin. Dog finder fortælleren midt inde i hotellet et meget mørkt og koldt sted, hvor der lugter gammelt. Her holder fåremennesket til, som også var deltager i historien i En vild fårejagt. Fåremennesket har et centralt budskab til fortælleren og det er: Dans!!!
Fortælleren prøver at danse igennem den verden, som han lever i. Han møder blandt andet en 13-årig teenagepige, der er synsk og dennes forældre, hvor moren er en anerkendt fotograf og faren forfatter, som sjovt nok hedder Hiraku Makimura. Fortælleren møder desuden Gotanda, en filmstjerne, som han gik i gymnasiet med, og en receptionist på Hotel Delfin, som fortælleren får mere end et godt øje til. Igennem bogen får fortælleren flere varsler omkring død, og han bliver desuden selv anklaget for mord.
I slutningen af bogen går alle enderne op i en højere enhed og man opnår det store overblik over alle de løse ender. Det er en rigtig god måde Murakami får sluttet bogen på, og man sidder ikke tilbage med den følelse af en masse uafsluttede ender, som det ellers var tilfældet i specielt Sputnik min elskede.

Beskrivelsen af handlingen ville jeg gerne have gjort bedre, men den er på sin vis så fantastisk og alligevel lidt rodet, magisk og mystik og deraf ret svær at forklare, så jeg holder mig til det jeg her har skrevet. Så derfor: Læs den, læs den, læs den og bliv klogere på den eksakte handling :o) Jeg kan i hvert fald godt anbefale den, selvom jeg synes det er vigtigt at få læst En vild fårejagt først. Selvom Dans dans dans godt nok er en selvstændig fortsættelse af En vild fårejagt, så synes jeg bare det fungerer bedst, hvis man læser dem i rækkefølge :o)

Ingen kommentarer: