16. februar 2007

John D. Barrow - The Constants of Nature

Jeg er blevet anbefalet at læse denne bog, og den var egentlig ganske spændende. Den omhandler opdagelsen af de konstanter, som fortæller noget om bl.a. lysets hastighed, tyngdeaccelerationen og magnetismen. Igennem bogen prøver forfatteren at besvare om disse konstanter, så rent faktisk også er konstanter. Man får ikke et entydigt svar på dette, men det gør egentlig ikke noget. Bogen kommer rundt omkring virkeligt mange emner, og det er på sin vis en stor styrke, men også lidt en svaghed, da der nogen steder mangler lidt fordybelse.
En af de ting jeg dog fandt godt, og også lidt fascinerende, ved bogen er den måde, hvorpå den prøver at vise, hvor lidt, der egentlig skal ændres i nogle af disse elementære konstanter for, at livet på Jorden slet ikke ville have haft de nødvendige forudsætninger for at kunne eksistere.

Bogen er ret teknisk, og den kræver lidt forudgående kendskab til matematik og fysik. Mit er ved at være lidt rustent for det er desværre lidt for lidt jeg får det brugt nu, hvor gymnasiet blev et overstået kapitel for flere år siden. Jeg ynder dog stadigvæk at læse en bog som denne, i ny og næ, for at holde det ved lige, og ikke mindst, fordi jeg også finder de naturvidenskabelige emner spændende.
Alt i alt er bogen ganske udmærket, men jeg tror ikke det er en jeg kommer til at læse op til flere gange, selvom jeg kan forestille mig, at det er sådan en bog, hvor man for hver gang man læser den får flere og andre detaljer med end man fik forrige gang man læste den.

Ingen kommentarer: