5. juli 2007

Aase Schmidt - De fritstillede

Hvilken kedelig forside til en bog, men sikke en bog der gemmer sig bag forsiden. Jeg læste om bogen på bibliotekets hjemmeside, og tænkte den lød god. Jeg reserverede den, og da jeg afhentede den på biblioteket sagde jeg til kæresten, at hvis jeg ikke havde læst om den, så tror jeg aldrig den ville have fanget mig pga. den kedelige forside. Og det ville dælme have været synd, kan jeg så sige, nu her efter jeg har læst den.

De fritstillede handler om enkemanden Hans, den enlige mor Sara og hendes søn William, den fyrede Norma og Hanna, som er en gift mands elskerinde. Grønthandleren, Majid, nede på hjørnet er samlingspunktet, og det er ham som sætter gang i begivenhederne. De fem førstnævnte har alle det til fælles, at de er beboere i den samme etageejendom, og at de er fritstillede, og sat lidt ud af det hele. De står alle ved en eller anden korsvej i deres liv. Majid sætter gang i begivenhederne, så beboerne går fra at være fritstillede og til at blive frit stillede, således at de er i stand til at komme videre i livet.
De fritstillede er meget lidt actionpræget, men der er derimod tale om en stille og hyggelig bog, hvor vi følger de fem beboeres vej mod bedre tider, hvor de er kommet ud af ensomheden og i stedet får et godt fællesskab hinanden imellem.

De fritstillede er ret hurtig læst, og det er en perfekt bog til sommerferiens læsning, selvom den samtidig giver en lidt at tænke over. Den er helt bestemt anbefalelsesværdig.

1 kommentar:

Marianne sagde ...

Vil du være med? Jeg er nemlig belevt tagget og vil sende den videre til dig.
http://mariannesmening.blogspot.com/2007/07/8.html