8. januar 2010

Jakob Ejersbo - Liberty

Jakob Ejersbo
Liberty
Gyldendal
712 sider
21. dec-8. jan

Fantastisk afslutning på afdøde Jakob Ejersbos Afrika trilogi. Jeg tror det ender med at blive en trilogi jeg genlæser om nogle år.

Liberty handler om de to drenge, Christian og Marcus. Christian er søn af et dansk ægtepar, der bor i Tanzania. Marcus er derimod en sort dreng med en noget miserabel familiær baggrund, hvor intet er gået godt. Marcus arbejder for en svensk familie og det er her de to drenge møder hinanden og bliver venner.

Romanen igennem skifter fortælleren mellem Christian og Marcus, og vi følger dem igennem ti år, hvor de er ude for en hel del voldsomme og meget intense situationer. Afrika er et meget modsætningsfyldt land, hvor de sorte tror, at er man hvid, så er man rig. Og de hvide har ikke megen tiltro til afrikanerne, men bruge dem som tjenestefolk og udnytte dem kan man jo altid.

De gennemgående elementer der er til stede romanen igennem er død, sex, alkohol og sygdom - i større eller mindre omfang. Og alt er meget intenst, men samtidig også meget voldsomt.

Marcus og Christian er som børn gode venner, men efterhånden som de bliver ældre glider de fra hinanden og modsætningsforholdet vokser. Den hvide vil være sort, og den sorte vil være hvid. Hvilket egentlig resulterer i, at de er lidt af begge dele og alligevel ingenting.

Super afslutning på trilogien - og der er underholdning hele romanen igennem. Personerne fra de to tidligere bøger i trilogien, Eksil og Revolution, går igen i Liberty, og nogle af de historier, der tidligere er fortalt fortælles fra en ny vinkel.

Trilogien er hermed anbefalet på det varmeste.

2 kommentarer:

Carsten sagde ...

Puha, jeg gik godt nok lidt død i Eksil, som jeg var lidt skuffet over, selvom der også var gode ting.

http://web.mac.com/carstenodgaard/Eskapisten/Eskapistens_noter/Optegnelser/2009/12/26_Jakob_Ejersbo%3A_Eksil.html

Så jeg har sat trilogien lidt på pause, men jeg skal da helt sikkert læse Revolution og Liberty på et tidspunkt.

Mia sagde ...

Carsten - Beklager det sene svar.

Men ja, jeg kunne godt se, at du ikke var så imponeret over Eksil. Jeg synes dog du skal give de andre en chance, som du også selv skriver.

Jeg synes der er mere at hente, og specielt i Liberty er det godt :o) Men stilen er meget lig Eksil stadigvæk. Så jeg er i tvivl om, om du vil kunne li' de to andre. Jeg glæder mig til at læse, hvad du synes om dem, når du engang når igennem