27. august 2009

Jakob Ejersbo - Eksil

Jakob Ejersbo
Eksil
Gyldendal
285 sider
23. aug-26. aug

Den 15-årige Samantha bor i Tanzania, og det har hun gjort siden hun var tre. Det kan godt være hun er engelsk og hvid udenpå, men hun føler ikke noget tilhørsforhold til England og det engelske. I det hele taget har hun ret svært ved at finde ud af hvor hun hører til, og det der med at gøre hvad folk siger til en man skal gøre; det er stærkt overvurderet. Kort sagt, så gør Samantha hvad der passer hende, og det er der ikke nogen, der skal blande sig i.

Samantha er teenager med stort T, og hun savner helt sikkert holdepunkter i tilværelsen. Faren er lejesoldat, moren drikker mere end godt er, og søsteren Alison er i England for at få sig en uddannelse. Skolen keder hende, veninderne er nogle tøser, og drengene er nogle drengerøve. Hun tager altid en situation lige til grænsen plus lidt til, og hun ender med at lægge sig ud med rigtig mange mennesker, som ellers er en del af hendes liv på godt og ondt.
Stoffer og alkohol fylder mere og mere i Samanthas tilværelse i de 4 år, fra 1983 til 1986, hvor vi følger hende i novellen, som er en meget lang en af slagsen, og det ender med, at Samantha bliver sin egen værste fjende i kampen for at holde verden ud.

Novellen, Eksil, er endt med at blive taget ud af den novellesamling, Revolution, som udkommer i september måned, således at den er udgivet særskilt og faktisk for mig står som værende en roman. Og der er tale om en god en af slagsen. Jeg var ikke ubetinget begejstret for Nordkraft, da jeg læste den, men jeg er glad for, at jeg alligevel gav Eksil en chance. God roman, hvor man lever sig ind i personerne, der fremstår levende, og man indfanges af handlingen. Læs den!

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej Mia

Jeg er netop i gang med at skrive en opgave, hvor jeg blandt andet bruger bogen. Har du et bud på hvorfor fortællersynsvinklen ændres i det sidste kapitel? Hvad vil Jakob Ejersbo fortælle med dette?

Hilsen Mia Andrea