8. november 2009

Virginia Woolf - Til fyret

Virginia Woolf
Til fyret
Rosinante
229 sider
2. nov - 6. nov

Til fyret er en af det 20. århundredes store litterære værker, og jeg må indrømme, at jeg aldrig har været særlig god til at læse det, som i litterære kredse, kaldes store klassikere. Til fyret lød dog ret interessant, så jeg kastede mig over den. Jeg var egentlig ganske udmærket underholdt romanen igennem, men jeg må vist bare indse, at jeg ikke rigtig er til de klassikere.

Til fyret handler om familien Ramsay, der holder sommerferie på en ø i Hebriderne og de har inviteret en masse gæster med sig.
Til fyret er opdelt i tre dele: første del, der er den længste, og som kun strækker sig over nogle timer en enkelt dag. Derefter er der anden del, der er ret kort, men som omhandler en periode på 10 år, hvor vi får at vide, hvad der er sket med familien Ramsay og de personer, der opholdt sig sammen med dem på sommerferien. Tredje og sidste del foregår 10 år efter første del, og her er igen tale om nogle timer i løbet af en dag, som vi bliver en del af.
Første del omhandler James, der bliver nægtet at kunne tage til fyret næste dag, fordi det bliver dårligt vejr, og det er således mrs. Ramsay, der forsøger at redde situationen og gøre alle glade.
Anden dels handling er kort opsummeret ovenfor, og det er således i tredje del, ti år efter første del, at James endelig får lov at komme med til fyret, sammen med bl.a. sin far.

Der foregår faktisk ikke ret meget i Til fyret. Det er meget det indre, som fortæller historien, og der er tale om en tankerække, der bliver afløst af den næste. Vi er inde i hovederne på personerne, der opholder sig i Ramsay familiens sommerhus, og den vej igennem får vi en masse ting at vide om familien og gæsterne.

Alt i alt en meget anderledes roman; på sin vis kunne jeg godt li' den måde, hvorpå vi følger med i personernes tanker og følelser, og på sin vis blev det lidt for meget til sidst.

Ingen kommentarer: