3. november 2009

Orson Scott Card - Ender's Game

Orson Scott Card
Ender's Game
Orbit
357 sider
27. okt-1. nov

Ender's Game er læst på anbefaling fra min kæreste, som mener det er en rigtig god bog. Og jeg er faktisk tilbøjelig til at give ham ret. Det er science fiction/fantasy og det er ellers ikke en genre jeg normalt gør fantastisk meget i, men jeg lod mig overtale til at læse Ender's Game, som faktisk er 1. del af en serie, og det er jeg bestemt ikke ked af at jeg gjorde.

Ender's Game handler om Ender Wiggin, der er en såkaldt Third, dvs. han er det tredjefødte barn i en familie, og dermed har han nogle særlige evner. Da menneskeheden trues af fremmede arter fra rummet forlader Ender Wiggin som seks årig sine forældre for at gå på Battle School ude i rummet. Her er streng disciplin, der foregår via mindgames og kampe, udkæmpet via computeren, som tages virkeligt alvorlige, selvom der blot er tale om et spil. Ender er intet mindre end fantastisk til disse spil og kampe, og han ender med at være hadet, men samtidig være en alle ser op til og prøver at leve op til. Mens Ender træner for at kunne redde menneskeheden kommer invasionen tættere på, og det bliver en kamp mod uret, der udspiller sig.
Ovenstående handlingsforløb yder slet ikke romanen retfærdighed for der er så meget mere i det end det.

Orson Scott Card er fantastisk til at beskrive Ender's følelser og fornemmelser for det hele. Man føler med Ender og alle de ting han må igennem - endda uden at han selv har valgt det, eller i hvert fald uden, at han har haft et reelt valg. Og man kommer hurtigt til at forstå, hvordan Ender føler omkring det hele efterhånden, som han bliver klogere på, hvad det egentlig er der foregår på denne Battle School.

Slutningen er yderst overraskende, men samtidig er der lagt op til mere i lignende stil i de kommende bøger. Om jeg ligefrem får læst dem ved jeg ikke, for der er jo bare mange gode romaner at gå i gang med, men det kunne helt bestemt være spændende en dag at læse lidt mere om den lille Ender Wiggin med de særlige evner.

Varm anbefaling herfra - måske også selvom du ikke normalt er til science fiction.

Ingen kommentarer: