19. marts 2009

Stieg Larsson - Mænd der hader kvinder

Stieg Larsson
Mænd der hader kvinder
Forlaget Modtryk
556 sider
13. mar-19. mar

Nu var det på tide, at jeg fik læst Stieg Larsson, så jeg ved hvad alle folk snakker om, når bøgerne bliver omtalt. Lad det være sagt med det samme: Jeg var godt underholdt, og bogens handling indeholder elementer, som jeg slet ikke forventede, men det er mig dog stadigvæk uforståeligt, hvorfor bøgerne er så hypet.
Og nu hvor det er en krimi må jeg hellere undlade at afsløre alt for meget af handlingen. Men kort (ehm... det blev vist ikke helt så kort alligevel) opridset, så handler Mænd der hader kvinder om Mikael Blomkvist, der netop er blevet idømt en bøde og 3 måneders fængselsstraf på grund af bagvaskelse, som følge af en artikel han har skrevet i det blad, Millennium, som han arbejder for. Sagens udfald betyder, at Mikael Blomkvist beslutter sig for at holde en pause fra Millennium, og i samme øjeblik kontakter den tidligere direktør for Vangerkoncernen, Henrik Vanger, Mikael Blomkvist for at få ham til at skrive sin slægts historie. Dette er dogreelt et dække over, at Mikael Blomkvist i stedet for, skal forsøge at finde ud af, hvad der skete i 1966, da Harriet Vanger forsvandt sporløst. Mikael påtager sig opgaven, omend modvilligt, og han flytter op til Hedeby for at være tæt på stedet, hvor Harriet forsvandt og hvor mange af familien Vangers medlemmer stadig bor. Mikael får behov for hjælp med at løse opgaven og her kommer Lisbeth Salander ind i billedet. Lisbeth Salander er en umyndiggjort, ung kvinde, der er fantastisk til at lave research og mindst lige så fantastisk til at hacke sig ind i andre folks computere... Herfra tager historien så endnu engang fart, og der er god underholdning til sidste side er vendt.

Det er bestemt en god krimi Stieg Larsson har skrevet, og jeg skal også have læst de sidste to i trilogien på et tidspunkt. Men jeg må bare igen sige, at jeg ikke forstår al den hype, der har været omkring bøgerne. Jeg er godt underholdt, og det er en god historie, men at den fortjener så meget hype kan jeg slet slet ikke forstå. Og så har jeg faktisk ærlig talt lidt svært ved at forholde mig til Salander: Hun fremstår som værende en lidt for usandsynlig person og jeg synes Stieg Larsson har kørt den lidt for langt ud.
Generelt synes jeg ikke, at Mænd der hader kvinder er så meget bedre end mange andre bøger inden for krimigenren, selvom det godt nok ikke lige er den sfære jeg bevæger mig mest i læsemæssigt. Men der er bestemt grundlag for at få en god læseoplevelse

4 kommentarer:

Lise sagde ...

Jeg tror der er så meget "palaver" om bøgerne pga balladen mellem hans familie og kæreste - hvem skal arve og hvem skal ikke arve.

Syns dog at bøgerne er god underholdning - ikke typen jeg ikke kunne lægge fra mig, men god underholdning. Filmen er faktisk også god.

Hende Salander - jeg tror desværre der findes typer som hende.

Mia sagde ...

Lise - Det kan godt være det er derfor, men synes også der var en masse hype inden alle de ting kom frem i pressen.

Og bogen var skam god underholdning - men heller ikke mere end det :o) Tror egentlig vi er ret enige.

Du har sikkert ret mht. Salander - jeg synes bare det blev kørt lidt langt ud fordi jeg slet ikke lige synes personlighed og arbejde og i det hele tages hendes væremåde går særlig godt i spænd med hinanden.

Nille sagde ...

Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg, at det handler meget om, at mennesker, der normalt har litteraturallergi lige pludselig sad med en bog i hænderne. De fleste, der har været med til at skabe den buzz ville aldrig kunne læse en Sartre fx.!

Det er vel lige på grænsen til, at man kan kalde det litteratur faktisk. Men ak - det er da OK underholdning!

Jeg synes, at Salander bliver totalt utroværdig i nummer 2 - jeg har endnu ikke læst 3'eren.

Mia sagde ...

Nille - Det lyder bestemt som en mulig betragtning på det med hypen omkring Mænd der hader kvinder.

Det er okay underholdning ja, og litteratur kan det nu godt kaldes synes jeg, men vi er dog helt enige om, at det ikke er stor litteratur.

Hmm - det med Salander tegner ikke helt godt. Jeg har dog planer om, at jeg må igennem 2'eren og 3'eren også - om ikke andet så tror jeg det kommer til at fungere som sommerferielitteratur. Det er sådan noget som er letfordøjeligt på ferien.