20. januar 2009

Terry Pratchett - Guards! Guards!

Terry Pratchett
Guards! Guards! (nr. 8 i Discworld serien)
Transworld Publishers Ltd
252 sider
15. jan-20. jan

Så er jeg kommet i gang med at læse lidt Pratchett igen. Kørte lidt død i dem sidst jeg var i gang, så nu er jeg kommet frem til, at jeg læser en enkelt af dem ind imellem i stedet for.
Guards! Guards! handler om Ankh-Morporks Night Watch - Captain Vimes, Sergeant Colon og Corporal Nobbs - der skal holde ro og orden i byen om natten, men at de tre mænd blot går med ørerne nede mellem skuldrene og ingenting ser er så en anden side af sagen. Det er dog lige indtil Carrot ankommer og bliver en del af Night Watch. Han har styr på reglerne og får i løbet af få timer skabt ret meget røre i Ankh-Morpork.
Et andet sted i Ankh-Morpork er der en loge af brødre, som ønsker at vælte lederen af Ankh-Morpork, The Patrician, af pinden og i stedet indsætte en konge, hvilket sker ved at de har stjålet en bog, således at de kan kalde en drage frem, som herefter skal udråbes til konge. Og da det lykkedes at fremkalde dragen bliver der først røre i byen.
De fire mænd, som udgør Night Watch, må på gaden og redde byen fra dragen, som hærger løs og spyer ild, således at den sætter ild til en masse bygninger og skaber ødelæggelse overalt, hvor den kommer frem.

Pratchett er tilbage i vanlig stil, og Guards! Guards! er bestemt en af de bedste Discworld romaner jeg har læst indtil nu. Den kan bestemt anbefales og jeg glæder mig til at læse mere om byen Ankh-Morpork og de fire herrer i Night Watch.

Ingen kommentarer: