22. januar 2009

Henriette E. Møller - Kaiser

Henriette E. Møller
Kaiser
Gyldendal
223 sider
20. jan-22. jan

Kaiser er Henriette E. Møllers anden roman. Jeg har tidligere læst hendes første roman, Jelne, som jeg var rigtig begejstret for.
Kaiser er på sin vis anderledes, og alligevel er der lidt Jelne over den - Jelne optræder i periferien af Kaiser romanen, men det er samtidig meget sproget jeg hæfter mig ved som værende meget det samme - måden som Henriette E. Møller skriver på er ret særegen og speciel, men på den gode måde.

Romanen handler om familien Kaiser, der består af den døende Albert, hans hustru, Ebba, deres datter Agnete og barnebarnet Ida. De tre kvinder sidder ved Alberts dødsleje og venter blot på at han får fred og udånder for sidste gang - dødens snarlige indtræden får dem til at tænke tilbage på tidligere tiders begivenheder, fx under 2. verdenskrig, da Ebba var servitrice på en café, hvor der kom mange tyskere, og hvor Albert samtidig var modstandsmand. Romanen igenne fortælles de tre kvinders liv gennem tilbageblik til begivenheder, som senere har været centrale i deres liv.
Man aner et mønster i de tre kvinders måde at opføre sig på, og i det hele taget aner man, at der ligger en masse usagte ting familiemedlemmerne imellem - men de kan bare ikke rigtig få det sagt og få det fortalt til hinanden. Generelt har familien Kaiser det svært med store følelser, savn og sandheden.

Kaiser er en god roman, men jeg savner lidt mere længde, da den er rigtig hurtig læst, lidt mere dybde (og deraf længde) tror jeg romanen ville have godt af - den er stadigvæk præget af mange usagte ting, selv efter at sidste side er vendt, og jeg synes også godt, der må blive ryddet en smule ud i de navnegentagelser, som hele tiden optræder pga. det sprog og de sætningsopbygninger, som Henriette E. Møller bruger. Men indholdet er der ikke noget i vejen med, og jeg var godt underholdt bogen igennem. Kaiser kan bestemt anbefales - og jeg glæder mig til at se, hvad der kommer fra Henriette E. Møllers pen i de kommende år. Jeg ser meget gerne en længere roman blive det næste projekt :o)

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg har ikke fået læst Jelne eller Kaiser endnu, men den er på min lange liste. Kronprinsessen overvejer jeg også at gå i gang med, da jeg har Kongemordet og Dronningeofret. Jeg glæder mig til at se din anmeldelse af den.
Jeg har også Michael Chabon - Den utrolige historie om Kavalier & Clay, som jeg også snart vil i gang med, men nu er jeg i gang med Vi, de druknede, som lige skal nydes!

Mia sagde ...

Sannie - Du har to gode læseoplevelser til gode med Jelne og Kaiser.

Kronprinsessen har jeg læst før, men den kan godt lige trænge til en genopfriskning her inden jeg også genlæser Kongemordet og så læser Dronningeofret for første gang.

Vi, de druknede er også bare fantastisk god! :o) Men ihh - der er altså bare mange gode bøger til