5. august 2008

Erling Jepsen - Kunsten at græde i kor

Erling Jepsen
Kunsten at græde i kor
Borgen
214 sider
4. aug-5. aug

Sikke en historie Erling Jepsens 11-årige sønderjyske fortæller får fortalt. Barsk, sørgelig og faktisk ret uhyggelig.

Fortælleren går med sin far til alle de begravelser, som de kan komme til. Her holder faren taler, som får tårerne frem i de efterladtes øjne. Og disse taler medfører samtidig, at der kommer kunder i farens købmandsbutik.
Samtidig forsøger fortælleren at holde sammen på familien. Specielt faren er meget humørsvingende og efter, at storesøsteren, Sanne, holder op med at ligge med faren på sofaen om natten går det helt galt... Sanne er voldsomt påvirket af farens overgreb og er blevet psykisk syg, men fortælleren kæmper fortsat videre på at holde sammen på familien... Dog på hans egen særegne måde.

Virkelig god, men barsk, bog. Og alligevel kan man ikke lade være med at grine ind imellem, for den 11-årige fortæller formår samtidig at gøre historien morsom.
Jeg glæder mig allerede til at læse fortsættelsen, Med venlig deltagelse, som jeg starter på NU :o)

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg glæder mig til at læse den. Jeg fik den i fødselsdagsgave af min klasse. De synes, at det netop skulle være den bog, da det er en 11-årig (samme alder, som der er), som er fortæller.
Har du set filmen?

Mia sagde ...

Sannie - Nej jeg har ikke set filmen, men det kan godt være jeg burde det :o)

Sikke sødt af din klasse at give dig den i gave. Men du har noget at glæde dig til - jeg synes i hvert fald det var en god læseoplevelse :o)