20. maj 2007

Cicero siger, at...

"et værelse uden bøger er som en krop uden sjæl."

Og den tankegang kan jeg godt følge.
Bøger er med til at skabe atmosfære og hygge i et rum, og jeg nyder hver dag at kunne se på alle mine fine bøger, hvoraf jeg er glad for hver og en af dem.
Nogle mener, at bøger gør et rum rodet, og at der ikke er noget pænt ved bøger. Jeg er helt uenig!

Når kæresten og jeg engang flytter i en ejerlejlighed eller et hus, så bliver der forhåbentligt plads til, at et af rummene kan fungere som bibliotek for mig. Jeg drømmer om bøger på alle væggene, en kæmpe lænestol, der er rigtig god at sidde i, en god lampe, så man kan se at læse, og så bare generelt, at rummet bliver præget af en rigtig hyggelig atmosfære, der emmer af fred og ro.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Det lyder bekendt. Drømmen da jeg gik i 8. klasse var at flytte sammen med den bedste veninde og så skulle vi have et rum kun med bøger og to lænestole.

Sådan blev det ikke helt, men jeg tror næsten jeg har bøger i alle rum - bortset fra toilettet. Hvis ikke der er hylder, så ligger der en bog på et bord eller lign.

Det har også altid undret mig at de Roomservice og andre programmer bare skovler folks bøger ud af stuen og så skal de opbevares et andet sted. Bøger er åbenbart ikke smarte nok. Selv synes jeg det er hyggeligt.

Håber din drøm bliver virkelighed en gang.

Mia sagde ...

Her er også bøger i de fleste rum, eller dvs. toilet og køkken er fritaget ;o) Men ja, ellers så ligger der mindst et par bøger et eller andet sted hvis ikke der er en decideret reol.

Og jeg er i øvrigt helt enig i din betragtning omkring de boligprogrammer. For dem er bøger bare noget der roder, og jeg ville blive så gal hvis der var nogen som bare satte mine bøger væk i en kasse fordi de ikke skulle være i stuen. Jo de skal være i stuen og skab hygge.

Nogen gange tænker jeg dog at jeg godt kunne tænke mig skabe med glaslåger i som bøgerne så kan stå i. Godt nok skal de glaslåger så vaskes engang imellem, men jeg forestiller mig at det er noget nemmere end at støve bøgerne af. For hold da op de tiltrækker meget støv.

Anonym sagde ...

Men så skal bøgerne ikke støves så ofte af ...

Mia sagde ...

Nej det er nemlig det der kunne være fordelen ved sådan et skab med glaslåger for i øjeblikket hvor bøgerne står i rumdelere synes jeg at jeg kan støve dem af flere gange om ugen, og det får jeg bare ikke gjort.