20. september 2009

Daniel Kehlmann - Berømmelse

Daniel Kehlmann
Berømmelse
Lindhardt & Ringhof
208 sider
18. sep-19. sep

Dette er den første af Daniel Kehlmanns romaner, som jeg læser, selvom jeg dog har Opmålingen af verden stående på reolen i venteposition. Og jeg blev bestemt ikke skuffet over Berømmelse. Romanen er delt op i 9 historier, som på sin vis er selvstændige, men som i sidste ende ender med at hænge sammen på en rigtig god måde. Da jeg havde læst den første historie var jeg på ingen måde imponeret, og jeg var i tvivl om jeg skulle fortsætte. Men jeg fortsatte, og det er jeg glad for. Berømmelse er en god lille læseoplevelse, og der er flere lag i romanen; og der er altid lidt tvivl om, hvad der er virkelighed og hvad der ikke er.
Det fungerer super, og det er spændende, hvordan Kehlmann formår at skrive meget forskelligt alt efter hvem der er hovedpersonen i den historie, der bliver fortalt her og nu.

Berømmelse kan bestemt anbefales; den er hurtigt læst, men den giver alligevel lidt at tænke over, og lidt at holde styr på i løbet af historien, da det lige er med at se sammenhængene mellem historierne efterhånden som man kommer frem i romanen.

Ingen kommentarer: