25. august 2009

Maise Njor og Camilla Stockmann - Charlie Hotel Oscar Kilo

Maise Njor og Camilla Stockmann
Charlie Hotel Oscar Kilo (CHOK)
Gyldendal
226 sider
21. aug-23. aug

Charlie Hotel Oscar Kilo er en selvstændig fortsættelse af Michael Laudrups tænder, hvor de to forfattere udvekslede mails om diverse emner. De er endnu engang tilbage i topform, og hvor emnet i den første bog var at lære hinanden at kende ved at skrive sammen, så er emnet i denne bog, hvor godt man egentlig kender sig selv.
I Charlie Hotel Oscar Kilo følger vi Maise i den svære tid, hvor hendes mand er flyttet, og hvor de overvejer om de skal skilles. Og vi følger Camilla, der er gravid med sit første barn. Men der bliver bestemt ikke kun snakket om mand og børn i denne bog; mange emner tages under kærlig behandling af de to kvinder.

Maise og Camilla skriver lige fra leveren, og jeg måtte flere gange tage mig selv i at grine højlydt, bl.a. da jeg læste det følgende: "Vestorm. Også et nyt ord, jeg er blevet gjort opmærksom på eksistensen af den seneste måned, og det gør mig til gengæld en anelse utryg. Jeg ville sådan ønske, det hed vebrisen. Eller bare veblæsten. Men storm? Det lyder jo som noget, der hører hjemme i Botniske Bugt, Skagerrak og Østersøen omkring Bornholm, 20 meter i sekundet. Gik man rundt og var optimist, ville man omvendt sikkert straks kunne se fordelen i, at det ikke hedder en veorkan." (s. 16-17)

Letlæst chicklit, men super god underholdning, når man bare trænger til at læse en bog uden at skulle tænke nærmere over indholdet, men blot lade sig netop underholde.

Ingen kommentarer: