16. april 2009

Tom Wolfe - Forfængelighedens bål

Tom Wolfe
Forfængelighedens bål
Lindhardt og Ringhof
568 sider
26. mar-16. apr

Forfængelighedens bål handler om Sherman McCoy, der er obligationssælger hos firmaet Pierce & Pierce. Han er gift med indretningsarkitekten Judy og sammen har de datteren Campbell. Familien McCoy lever luksuslivet i New York, hvor de bor i en fashionabel lejlighed indeholdende en hel del designerting. Dette er dog lige indtil den dag, hvor McCoy henter elskerinden Maria Ruskin i lufthavnen, og hvor de to ender med at blive involveret i en bilulykke i bydelen Bronx, hvor de ved en fejl er endt, fordi Sherman McCoy er kørt forkert. De to går i panik da en ung sort fyr kommer hen til dem og vil hjælpe - de kører ham ned og McCoy og Maria Ruskin flygter fra stedet. Der lægges herefter op til det helt store drama i retssalen, hvor det er den rige, hvide mand mod den fattige, sorte og, ikke mindst, flinke dreng, hvilket naturligvis resulterer i en kæmpe opvæltning, en masse pressehetz og en hel del udgifter til advokater og livvagter.
Handlingen er hele vejen igennem krydret med en masse herlige - og ikke mindst specielle - personligheder, som krydser Sherman McCoys vej gennem retssystemet, men også udenfor.

Det er lidt af en murstensroman Tom Wolfe her har skrevet, og den har da også taget næsten 3 uger at komme igennem. Det er dog god underholdning hele vejen igennem og Wolfe får beskrevet alt ned til mindste detalje; New Yorkerne bliver beskrevet på godt og ondt, og det samme gælder bydelene og i det hele taget alt hvad øjet ser i New York. Ta' og læs bogen - ene og alene på grund af de fantastiske beskrivelser af personer og omgivelser som Tom Wolfe her frembringer, men også på grund af, at romanen faktisk indeholder en god historie.

6 kommentarer:

Søren sagde ...

Den vil jeg skrive mig bag øret. Har været i NY for mange år siden, og drømmer om at komme tilbage dertil :-)

Nille sagde ...

Det er nok 15 år siden, jeg læste den roman - der var den det hotteste af det hotte! Jeg husker tydeligt udtrykket som pimp roll, som han bruger om de sorte rappers gangart... og som stadig er deres branding!

Det var en ret god roman - især der i golden boy-perioden!

Mia sagde ...

Søren - Jeg har (endnu) ikke været i New York, men jeg tror bestemt det tilføjer en ekstra dimension til romanen, hvis man selv har været der :o)

Mia sagde ...

Nille - Ja, romanen er jo efterhånden lidt over 20 år gammel. Faktisk var det lidt sjovt at læse den og tænke over den overfladiskhed, der præger meget af det, som Tom Wolfe beskriver - for så derefter at tænke på, at det altså var i en verden uden computere og mobiltelefoner som vi kender det i dag, og som har medført endnu mere overfladiskhed, at romanen faktisk foregår. Det synes jeg var lidt spøjst.

Kan også se at flere af anmeldelserne som er citeret på bogen påpeger, at det er en moderne klassiker.

Carsten sagde ...

Tom Wolfe er en "de store" nulevende amerikanske forfattere jeg desværre intet har læst af.

Er Forfængelighedens bål et godt sted at starte? Jeg har "I Am Charlotte Simmons" stående på reolen. Det er også en murstensroman, men den fik så vidt jeg husker meget blandede anmeldelser.

Mia sagde ...

Carsten - Jeg har læst begge romanerne, og jeg synes de er ret forskellige. Nu er det primært Forfængelighedens bål som står klarest i min hukommelse fordi det er den jeg sidst har læst, men jeg var også rigtig glad for at læse I am Charlotte Simmons.
Sidstnævnte har jeg også skrevet om her på bloggen - dog den danske udgave, så hvis du søger på siden kan du finde min omtale af den.

Umiddelbart tror jeg dog Forfængelighedens bål er det bedste sted at starte.