1. februar 2009

Hanne-Vibeke Holst - Kronprinsessen

Hanne-Vibeke Holst
Kronprinsessen
Gyldendal
411 sider
23. jan-30. jan

Charlotte Damgaard bliver få dage før jul kontaktet af statsministeren, som tilbyder hende jobbet som miljøminister i hans regering. Charlotte er ellers på vej til Uganda, hvor hendes mand Thomas har fået job, men hun kan med sin baggrund i miljøbevægelsen ikke sige nej til tilbuddet om at blive miljøminister. Snart bliver hun opslugt af det politiske liv og hvirvlet ind i en masse spændende politiske sager, men samtidig resulterer det i problemer på hjemmefronten med manden. Yderligere er pressen efter Charlotte i op til flere prekære sager, og hun får dermed rigeligt at se til. Faktisk så meget, at hun flere gange er ved at kaste håndklædet i ringen, fordi hun er i tvivl om posten som miljøminister virkelig er det værd.

Kronprinsessen er den første bog i Hanne-Vibeke Holsts trilogi om det politiske liv i Danmark. De to næste hedder Kongemordet og Dronningeofret.
Kronprinsessen er bestemt anbefalelsesværdig - der er tale om en spændende og medrivende historie, og det er lidt interessant, at man kan drage paralleller til de virkelige politikere og de begivenheder, som de er udsat for - også selvom romanen er ren fiktion. Jeg er allerede godt i gang med Kongemordet, og der er bestemt mere af samme skuffe at hente der.

4 kommentarer:

Tenna sagde ...

Jeg har læst både Kronprinsessen og Kongemordet - spændende historier og medrivende fortalt. Jeg synes Kongemordet var endnu bedre end den første, nu får vi se om du synes det samme! Jeg er i gang med den sidste: Dronningeofret...

Mia sagde ...

Emmaline - Kongemordet er ganske god, men jeg var umiddelbart mere vild med Kronprinsessen. Nu må vi se om det også er tilfældet når jeg har færdiglæst Kongemordet. Hvordan er Dronningeofret? Er der noget at glæde sig til?

Dorte H sagde ...

Har du set serien i fjernsynet? - det er jo ikke så længe siden, den blev sendt (december, måske).

Mia sagde ...

Dorte H - Jeg så første afsnit af serien, da den blev sendt første gang, og det var ikke noget for mig. Den fangede mig slet ikke.