7. juli 2008

Naomi Klein - No Logo

Naomi Klein
No Logo - Mærkerne, magten, modstanden
Klim
542 sider
24. juni-2. juli

No Logo handler om mærker, altså brands, såsom Nike, Shell og Adidas. Bogen fortæller om mærkevarernes verden, om hvordan mærkevarernes budskaber formidles til forbrugerne, om hvordan arbejdskraften i tredjeverdenslandene udnyttes og om hvordan, der er organisationer, som kæmper imod mærkevarerne og deres magt i samfundet.
Man får et indblik i, hvordan mærkerne bliver markedsført og hvordan forbrugerne "lokkes" til at købe varerne. Men man får bestemt også et indblik i den mørke bagside ved produktionen af disse mærkevarer. Her udnyttes arbejdskraften i bl.a. Kina og Japan, hvor arbejderne får en ussel løn og meget dårlige arbejdsvilkår, selvom mærkevarerne så sælges til styrtende høje priser i de vestlige lande.

No Logo giver et spændende indblik i de situationer, som har været oppe i medierne i 90'erne, hvor specielt mærket Nike var skydeskive for megen kritik pga. arbejdernes meget dårlige arbejdsvilkår og usandsynligt dårlige løn. No Logo fik i hvert fald mig til lige at tænke en ekstra gang over, hvordan det egentlig er vi behandler de mennesker, som producerer mærkevarer til det vestlige samfund, og jeg tror bogen kan fungere som en øjenåbner for ret mange.

Et kæmpe irritationsmoment i bogen er dog, at alle (ok, måske var der få som passede, men det var sikkert rent held) sidetalshenvisninger til billeder eller tabeller i bogen er forkerte... Sådan noget sender man altså ikke på gaden uden at rette det. Tsk tsk. Det virker som om de bare har benyttet sidetallene fra den første udgave af bogen, men så lige glemt, at de har givet bogen et nyt layout, så sidetallene har forskubbet sig. Det må kunne gøres bedre!

4 kommentarer:

Nille sagde ...

Mia,

Jeg var vild med Naomi Kleins bog som jeg læste for 6-7 år siden. Den har uden tvivl ikke mistet sin aktualitet - og jeg læste den engelske originalversion, så ingen problemer med henvisninger. Men det er virkelig irriterende. Hun har skrevet andre siden - og skriver også interessante artikler om emnet! Det er nemlig en øjenåbner!

Mia sagde ...

Nille - Jeg synes i hvert fald heller ikke den har mistet sin aktualitet bortset fra, at tallene jo selvfølgelig er ved at være en smule forældede.

Jeg har ikke læst andet af Naomi Klein, men Chokdoktrien er lige blevet oversat til dansk. Den har jeg fået blod på tanden efter at læse, men jeg venter lige til den forhåbentligt kommer i en billigere udgave. 349 kr. er en smule i overkanten synes jeg.

Anonym sagde ...

Det kan virke vældigt forførende at læse Klein, og mange fristes til at lade sig rive med, men beholder man den kritiske sans, er meget af det hun skriver noget værre vrøvl, der ofte mangler dokumentation eller er meget selektivt udvalgt. Jeg kan anbefale "Rebel - Modkultur som globalt brand" af Heath og Potter som et sundt - omend til tider lidt 'poppet' - alternativ, der kan være med til at sætte "No Logo" i et kritisk lys. Ikke at man pr. autamatik skal være imod Klein (og så alligevel?), men at lade sig blindt rive med af den slags er i hvert fald helt ude i hampen.

Mia sagde ...

Kristian - Det er jo klart skræksenarierne som bliver hevet frem i Kleins bog. Det er jeg slet ikke i tvivl om.

Tak for forslaget om alternativet - måske jeg kaster mig over den en dag. Interessant ser den i hvert fald ud.