23. juni 2008

Helle Helle - Rødby-Puttgarden

Helle Helle
Rødby-Puttgarden
Samleren
175 sider
6. juni-11. juni

Det er en hyggelig, lille roman om hverdagen som Helle Helle her har skrevet. Vi følger de to søstre Jane og Tine, der begge to er i tyverne. Jane er flyttet tilbage til Rødbyhavn efter, at hun er droppet ud af sin uddannelse til ergoterapeut. Hun flytter ind hos Tine og dennes spæde datter, Ditte. Vi følger de to søstres hverdagsliv, som er præget af deres arbejde - de er begge ansat i parfumeriet på færgeoverfarten mellem tadaaaaa Rødby og Puttgarden ;o) og deres ellers helt almindelige, trivielle hverdag i lejligheden.
Helle Helle skriver meget hverdagsagtigt og vi får fortalt de trivielle detaljer om søstrenes liv: hvad spiser de to søstre til aftensmad, og hvor tager de hen når der virkeligt skal skejes ud? Jo, det er såmænd en endags tur til Maribo eller Nykøbing Falster, som så er på programmet.
Mændene går ind og ud af de to søstres liv, ligesom de har gjort for deres mor og hendes mor igen - og generelt er der en undertone af, at søstrene har svært ved at indlede forhold til andre mennesker.
Bogen er bygget op så der ind imellem er flashbacks til søstrenes barndom, og episoder med deres mor, som nu er død. Og det er disse flashbacks som ret godt beskriver, hvorfor søstrene sidder fast i deres trivielle hverdag, og hvorfor de har svært ved at indlede sig på forhold til andre mennesker.

Rødby-Puttgarden er hurtigt læst, men det er en hyggelig lille fortælling om livet for to søstre i udkanten af Danmark. Og Helle Helle formår med sit sprog at få skrevet en læseværdig roman, selvom det hele egentlig bare er så kedeligt og trivielt for de to søstre. Rødby-Puttgarden kan altså kun anbefales som værende en del af sommerens læsning, hvis du endnu ikke har læst den :o)

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Mia. Hvor er det dejligt at se dig. Jeg troede at du var fanget for evigt i en eller anden underlig sci-fi-psykose, hæhæ!

Jeg har ikke læst Rødby-Putgarden, og det er egentlig lidt underligt, for det er jo lige den slags litteratur som jeg holder mest af - den slags hvor der ikke sker en dyt, men er skrevet på en måde, så det alligevel er helt utrolig spændende.

Mia sagde ...

Hej Jens :o)

Nej nej, tag du det bare helt roligt. Ingen fantasy-psykose her ;o) Der bliver skam tid til at få læst lidt andet ind imellem. Det kniber bare lige med at få sig taget sammen til at få skrevet om de læste bøger. Jeg er lige lidt ophængt pga. eksamen, men det er heldigvis overstået for denne gang i morgen eftermiddag, og så skal jeg rigtig til at læse. Mere Discworld men også meget andet :o)

Du må se at få tilføjet Rødby-Puttgarden på must read listen. Der er ikke andet for. Og den kan jo fås i en billigbogsudgave til 79 kr., hvilket egentlig stadigvæk er halvdyrt taget i betragtning af bogens størrelse. Haha. Jeg har den nye af Helle Helle liggende (Ned til hundene), da jeg kunne købe den hos Arnold Busck med 20 % rabat, og den glæder jeg mig også til at læse - den skulle være i stil med Rødby-Puttgarden.

cyclonebill sagde ...

Jeps - den nye minder meget om Rødby-Puttgarden - og er lige så god! God læselyst...

Mia sagde ...

Cyclone - Det lyder godt. Har jo også luret de to omtaler af Helle Helles bøger på din side, og det var faktisk derfra jeg blev inspireret til Rødby-Puttgarden. Så tak for anbefalingen af en god læseoplevelse - jeg glæder mig allerede til "Ned til hundene" som forhåbentligt bliver en del af min sommerferielæsning.

Lise sagde ...

Hej Mia, jeg er fuldstændig enig med Jensdrejer, hvor er det skønt at du er tilbage igen :o)

Nu kan jeg igen få bestilt bøger på biblioteket.

-Lisen

Mia sagde ...

Hej Lisen :o)

Jeg er glad for at kunne være til inspiration. Og tilbage er jeg skam. Ved ikke helt om jeg får læst SÅ meget som jeg plejer, men jeg skal se hvad jeg kan gøre. Synes i hvert fald jeg har lidt at indhente og en masse spændende stående der venter på at blive læst.