1. august 2011

Jonathan Lethem - Chronic City

Jonathan Lethem
Chronic City
Klim
425 sider
16. jul-28. jul

Jeg er sådan lidt la la omkring, hvad jeg egentlig synes om Chronic City. Jeg har tidligere forsøgt at læse Ensomhedens fæstning, hvor jeg opgav efter ikke særligt mange sider, så det kan godt være jeg bare skal indse at Jonathan Lethems forfatterskab bare ikke lige er mig. Jeg kan ikke rigtig sende en anbefaling af sted, men samtidig er det egentlig heller ikke en decideret dårlig bog - jeg tror bare dele af den fløj lidt hen over hovedet på mig.

Chronic City handler om Chase Insteadman, der er tidligere barnestjerne, og nu en fast del af det fashionable liv på Manhattan. Hans kæreste Janice Trumbull svæver rundt i det ydre rum, hvor hun er fanget og hun kan ikke komme tilbage til jorden. I stedet skriver hun hjerteskærende kærlighedsbreve til Chase.

Chase flyder rundt i en ret formålsløs tilværelse indtil han møder Perkus Tooth, der er passioneret kulturkritiker og stor fan af pot og kæmpeburgere. Perkus og Chase drager ind i et andet Manhattan for at finde sandheden, men det er ikke så nemt, når alt er til salg og det hele er overfladisk.

Jeg er splittet for på sin vis har romanen absolut sine underholdende steder - og alligevel så fangede det bare aldrig rigtigt. Men det fangede alligevel så meget at jeg lige måtte læse færdig og se hvad den endte med.

Ingen kommentarer: