1. september 2009

Helle Helle - Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand

Helle Helle
Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand
Samleren
167 sider
29. aug-30. aug

Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand handler om Susanne, der bor sammen med Kim. Hun arbejder på et hospital, hvor hun i begyndelsen gør rent, men senere bliver hun forfremmet til køkkenregionerne, hvor hun møder Ester, der ligeledes arbejder på hospitalet. Ester har et brændende ønske om at blive gravid og det lykkedes også, men flere gange mister hun barnet. Som følge af dette kommer hun pludselig ikke mere, og det viser sig at hun har sagt op. For Susanne går det samme vej med arbejdet på hospitalet. En dag da Susanne bliver bedt om at lære noget nyt køkkenpersonale op, siger hun nemlig op. Hun påtager sig i stedet rengøringsjob i folks private hjem, og her støder hun en tilfældig dag på Ester nede på gaden. Dette bliver startskuddet til, at de to ser mere til hinanden. Ester er igen gravid, og da der ender med at være krise i hendes forhold flygter hun hjem til Susanne, hvor hun ender med at bo i flere måneder.

Som altid med Helle Helle ligger der en masse usagte ting under overfladen. Historien er egentlig ret banal, men man må selv fylde ud, hvor der mangler. Fx er Kim ikke ret indgående beskrevet, og vi ser ham gennem Susannes briller - og umiddelbart er det mit indtryk, at de egentlig ikke har et særlig godt forhold, Susanne og Kim. Det har sine momenter, men meget af tiden efter det kedeligt, og som om de ikke rigtig vil hinanden.
Alt i alt er Forestillingen om et ukompliceret liv med en mand en hurtig, letlæst bog, men den har bestemt sine momenter ind imellem. Jeg var ganske udmærket underholdt romanen igennem.
Der er et eller andet over Helle Helles måde at skrive på, og jeg vender helt sikkert tilbage til hendes forfatterskab, og læser noget mere af det hun har skrevet.

2 kommentarer:

Lene Holst sagde ...

Jeg var til en oplæsning med Helle Helle, hvor hun fortalte, at kritikerne altid klagede over, at der ikke skete noget i hendes romaner, så derfor havde hun besluttet sig for, at nogen skulle dø i første kapitel. Det er da meget sjovt:)

Jeg synes, det særegne og fantastiske ved Helle Helle er, at der egentlig sker en hel del, mens det bliver fortalt så banalt.

Jeg kan varmt anbefale både Rødby-Puttgarden og Ned til hundene. Men man skal nok kunne lide stilen.

Mia sagde ...

Lene - Velkommen til.

Fantastisk kommentar fra Helle Helle.

Jeg er helt enig med dig i dine betragtninger - det er nemlig meget banalt fortalt, men der sker meget mellem linierne.

Jeg har allerede læst Rødby-Puttgarden men jeg har endnu Ned til hundene til gode.