4. januar 2009

Jonathan Safran Foer - Ekstremt højt & utrolig tæt på

Jonathan Safran Foer
Ekstremt højt og utrolig tæt på
Tiderne Skifter
377 sider
18. dec-26. dec

Meget speciel bog - på den gode måde. Dog desværre med en slutning, der er lidt et antiklimaks efter en spændende historie.
Handlingen er lidt svær at beskrive, men romanen handler om den 11-årige Oskar, der mister sin far ved terrorangrebet i New York den 11. september 2001. Efter farens død finder Osker en nøgle i en vase, der står øverst på skabet i farens værelse. Oskar vil finde ud af, hvad nøglen er til, og dette fører ham ud på en rejse gennem New York, hvor han møder mange mennesker på sin vej, men som har den ene ting til fælles, at de alle sammen hedder Black til efternavn.
Jeg har set bogen rost til skyerne af rigtig mange, og den er skam også noget ganske særligt. Til at starte med, da jeg havde læst nogle få sider (30-40 stykker), vidste jeg slet ikke hvad jeg skulle forvente, og historien endte da også et helt andet sted end jeg regnede med. Bestemt anbefalelsesværdig, selvom slutningen ikke helt var den jeg havde regnet med, og faktisk fandt den lidt tynd i forhold til romanens ellers høje niveau.

2 kommentarer:

Louise sagde ...

Jeg havde det lidt svært med denne bog. Jeg havde håbet at jeg ville have elsket den højt og været i stand til at blande mig i koret af jublende mennsker, der har udråbt Foer til at være dette århundredes største, nulevende forfatter mm. Men sådan føltes det slet ikke. Jeg syntes egentlig på den ene side at historien var sindssygt god og rigtig godt skruet sammen, men på den anden side var jeg også rasende irriteret mere eller mindre hele vejen igennem bogen. Tak for din anmeldelse :o)

Mia sagde ...

Bogsider - de tanker kan jeg sagtens følge. Jeg er nu heller ikke så imponeret at jeg vil udråbe Foer til at være århundredets største nulevende forfatter, men han har nu skrevet en roman, der er fantastisk godt skruet sammen. Men slutningen var jeg godt nok ikke vild med. Synes historien faldt lidt til gulvet der til sidst